Image is not available

Po udanym debiucie na Poznańskiej Wiośnie Estradowej, na której zagrało ze sobą wspólnie 30 muzyków, rozpoczyna się nowy etap zawodowy dla Aleksandra Maliszewskiego. Orkiestra staje się faktem, który w znaczący sposób wpływa na jego dalszą działalność. Jego pojawienie się na scenie muzycznej było zapowiedzią udanego mariażu dużej orkiestry z zespołem rockowym. Wiedzieli to krytycy muzyczni jak i ludzie liczący się w środowisku. O muzyce, którą grał Alex-Band mówiło się najczęściej, że jest to elektroniczny rock-jazz wsparty najlepszą „blachą” w Polsce.

 


Alex Band - twórczość


W niewielkim odstępie czasowym pojawiły się dwie płyty Alex Bandu: „Zderzenie myśli” i „The Eccentric”. Krytycy muzyczni często podkreślali, że na przykładzie tych krążków da się zauważyć wymowny przykład ewolucji w orkiestrze. Nagrań dokonano w okresie październik – listopad 1979 roku (płyta „Zderzenie myśli”) oraz w czasie listopad-maj 1980 roku („The Eccentric”). Pierwsza płyta jest bliższa ostremu funkowi. Pojawiło się na niej coraz więcej brzmień eufonicznych, stonowanych, które nie odbiegają od muzycznych standardów światowych. Zostały tutaj mocno podkreślone instrumenty dęte, które stanowiły pewien rodzaj elektroniki.

//fot. Okładka płyty „Zderzenie myśli, Tonpress, 1979r.

//fot. Okładka płyty „Eccentric”, Helicon, 1980r.

 

Udział w nagraniu płyty "Zderzenie myśli" wzięli: • Jan Mazurek (instrumenty perkusyjne) • Jacek Nowak (gitara basowa) • Paweł Serafiński, Krzysztof Szachnowski, Marek Walarowski (keyboards) • Andrzej Tylec (perkusja)
• Wiesław Wilczkiewicz (gitara) • Andrzej Diering, Roman Dubiel (trąbka) • Marian Napieralski (trąbka, flugelhorn, flet)
• Leszek Paszko, Waldemar Świergiel (puzon) • Piotr Pikielny (saksofon altowy, klarnet) • Włodzimierz Wiński (saksofon tenorowy) • Aleksander Maliszewski (lider).
Na płycie znalazło się osiem kompozycji: Hello Herbie, Zderzenie myśli, Łzy miłości, Ajoka, Czarna bestia, Borel Fish, Serce jesieni, W kluczu basowym.
„The Eccentric” – tak jak „Zderzenie myśli” - współtworzyli najlepsi z najlepszych. Skład muzyczny drugiej płyty to:
• Andrzej Diering, Roman Dubiel i Ryszard Marchewa (tp),
• Marian Napieralski (tp, flugelhorn)
• Jerzy Mucha i Włodzimierz Wiński (ts),
• Piotr Piekielny (as),
• Leszek Paszko i Waldemar Świergiel (tb),
• Sławomir Korczyński i Jacek Nowak (gb),
• Jan Mazurek i Krzysztof Przybyłowicz (dr, percc.),
• Paweł Serafiński, Krzysztof Szachowski, Marek Walarowski (keyboards),
 • Wiesław Wilczkiewicz (g),
Na tej płycie pojawiło się 6 nowych utworów: Alone in Manhattan, Morning Screw, A drop of bitterness, Spanish tears, The sea sun, An eys for an eye. Akustyka obydwu płyt jest dziełem Andrzeja Poniatowskiego.

Nowoczesne, pełne brzmienie, pewność intonacyjna i sprawność wykonawcza 16 instrumentalistów pod bacznym okiem i uchem Aleksandra Maliszewskiego okazał się największym odkryciem końcówki lat 70-tych.

 


Alex Band na festiwalach muzycznych


Międzynarodowy Festiwal w Sopocie gościł Aleksandra Maliszewskiego z Alex Bandem kilkakrotnie. Koncerty z jego udziałem odbywały się w latach: 1984, 1985, 1986, 1987 i 1988, a po 5 latach przerwy pojawił się ponownie w roku 1995 i uczestniczył w tej imprezie jeszcze przez następne 4 lata. W większości z tych lat był kierownikiem muzycznym festiwalu, orkiestra towarzyszyła zarówno uczestnikom konkursów Grand Prix i o Bursztynowego Słowika, jak i pojawiającym się gwiazdom z kraju i świata.

// fot. Sopot Festiwal 1987r.

// fot. Festiwal w Sopocie, 1988r. z Jerzym Gruzą – reżyserem festiwalu.

Do chwili pojawienia się Aleksandra Maliszewskiego w Operze Leśnej zwykle na festiwal zapraszane były dwie orkiestry, ze względu na ogrom pracy – chodziło o przygotowanie około 100 piosenek. Wymagało to od muzyków ciężkiej pracy, wielogodzinnych prób i przygotowań. Aleksander Maliszewski podjął się zorganizowania tego festiwalu muzycznego sam ze swoją orkiestrą. Bywały lata, że z okazji festiwalu zespół liczył nawet i do 50 osób - większy skład sekcji dętej oraz sekcja smyczkowa. Po Sopocie 1985 roku tak wspominany jest Alex Band: „Piosenkarzom usta nie zamykają się od komplementów, że mają do czynienia z muzykami na tak profesjonalnym poziomie.”

Po sopockim festiwalu w roku 1985, kiedy główną nagrodę zdobyła szwedzka grupa Herrey’s, Aleksander Maliszewski wraz z orkiestrą towarzyszył im podczas tournée po Polsce. Oprócz oprawy muzycznej w Sopocie Maliszewski wraz z orkiestrą pojawiał się na festiwalach w Opolu, Monte Carlo, Dreźnie, Karlshamn (rok 1988 i lata 2000-2015).

// fot. Baltic Song Festival, Karlshamn, 2001r.

 

Z okazji 20-lecia działalności Alex Bandu odbył się koncert w Auli Uniwersyteckiej w Poznaniu, podczas którego zaśpiewała duża większość współpracujących z muzykiem artystów, w tym Ryszard Rynkowski, Andrzej Piaseczny, Beata Kozidrak, Grzegorz Markowski, Zbigniew Wodecki, Eleni, Zdzisława Sośnicka, Marek Gasztecki, duet skrzypcowy Space Violin, Zindy oraz chór „Polskie Słowiki”. Jubilat dobierając gości na ten koncert skupiał się na jednym, głównym argumencie, aby na scenie pojawili się muzycy różnych pokoleń, gatunków, osobowości.

// fot. Polskie Słowiki podczas koncertu z okazji 20-lecia Alex Bandu, Poznań, 1999r.

// fot. Philippe Vancles – Belgia podczas 20-lecia orkiestry Alex Band, 1999r.

 

Orkiestra Aleksandra Maliszewskiego dzięki jego autorskim aranżacjom miała swoje niepowtarzalne brzmienie. Wypracował rozpoznawalne dźwięki. Hity światowe nagrane przez Alex-Band w latach 80-tych pamiętane są do dziś.

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz


Copyright © 2016-2018 Aleksander Maliszewski

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Zapisz